torsdag 13 juni 2013

Konstgjorda grottor

Konstgjorda grottor, gruvor, tunnlar eller vad man nu vill kalla det. Det handlar i vilket fall om håligheter främst under marken som är gjorda med mänsklig hjälp. Det kan vara ganska spännande att ta sig in i flera av de objekt jag har listat nedan. Tänk på att det kan vara förbjudet att beträda vissa av platserna och brott uppmanar jag naturligtvis inte till.

Koordinaterna kan vara mätta med GPS under den period då SA var igång.



Lilla järnvägstunneln Dingersjö
En liten oansenlig tunnel i granitblock som ligger efter Strandleden strax norr om  Dingersjötunneln, <100m. En liten bäck leds under en vägbank strax öster om järnvägen. Det finns tunnlar även under E4:an och järnvägen men dom är mest för den som verkligen gillar att smutsa ner sig. Den här tunneln ser intressant ut med ganska låg takhöjd och en massa små sandhögar att trixa sig förbi. Kanske en tunnel för nybörjarna som vill prova på en lite längre kryptur.

Bajstunneln
Som namnet antyder är det ett avloppsrör som rinner ut i Ljungan. Mestadels är det vatten från en bäck uppe i Nolby som rinner här men bl.a. OK Kvissleby släpper ut sitt avlopp den här vägen. Enligt myndigheterna beror det på att fastigheterna runt OK ligger för lågt. Förmodligen blev det för dyrt att bygga en pumpstation.
Röret är tillräckligt grovt för att man någorlunda bekvämt ska kunna gå därinne. Det är ganska långt och svänger ofta så det känns verkligen som man är djupt inne i underjorden. Man passerar en inspektionslucka på vägen som ligger på västra sidan om E4:an. När man kommer fram vid ett hus uppe i Nolby brukar det gå att komma fär gallret som ska sitta i öppningen.
Kartor: Gula kartan Njurunda 17H:05, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X6909820 Y1581710
Vägbeskrivning:
Man svänger av österut från E4 vid trafikljusen vid sporthallen. Åk rakt fram mot hyreshusen nere vid vattnet och följ vägen åt höger. Parkera vid värmecentralen där man eldar flis från SCA. Följ gångvägen och i en 90°-kurva upp mot E4 finns en bäck som börjar vid gångvägen. Nere i buskarna finns en tunnel in i marken.

Dingersjötunneln
En tunnel byggd för att en bäck uppe i Nolby vid gravkullarna ska komma förbi E4an. Den är ganska lång och är byggd av fyrkantiga stenblock.
Kartor: Gula kartan Njurunda 17H:05, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X6909240 Y1587560
Vägbeskrivning:
Man svänger av österut från E4 vid trafikljusen vid sporthallen. Åk rakt fram mot hyreshusen nere vid vattnet och följ vägen åt höger. Parkera vid värmecentralen där man eldar flis från SCA. Följ gångvägen ca 800 m och där hittar man en bäck som börjar vid gångvägen och rinner ut i Ljungan. Nere i buskarna finns en tunnel.

Vattenreservoaren, Nolbykullen
En mänskligt skapad grotta i form av en gammal underjordisk vattenreservoar med ett hus ovanpå. Inne i huset finns ett hål i golvet med en stege ner i underjorden. Stegen ner i marken är lite rostig men den brukar hålla för mina 63kg. Akustiken är lite speciell därinne i det halvklotsformade rummet.
Kartor: Gula kartan Svartvik 17H:25, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X6911150 Y1581150
Vägbeskrivning:
Den ligger norr om slalombacken. Följ branten norrut förbi det upphuggna område som aldrig blev någon slalombacke och in i skogen. En bit in i skogen finns en kulle med täta granar med en lite byggnad på. På östra sidan finns en trappa upp till dörren.

Nyhamnstunnlarna
Byggdes av försvarsmakten till andra världskriget tror jag. Sedan länge tagna ur drift och numera även avstängda. Först C SAG har satt upp skyltar om nå´t förbud vid ingångarna nere vid havet och uppe på berget har man fyllt över dörrarna. Numera är även ingångarna nere vid havet igengjutna med betong. Innanför betongen är det långa tunnlar som går in i berget och sedan upp för trappor till bergets topp. Inne i tunnlarna finns något rum man passerar. För några år sedan var det ett legendariskt "Cave Rave" inne i berget. Ingångarna uppe på berget blir allt svårare att se var dom varit eftersom det snabbt växer igen när man hällt jord över stenarna.
Kartor: Gula kartan Svartvik 17H:25, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X691478 Y158317
Vägbeskrivning:
I Kvissleby åker man av E4 österut, över bron och sedan norrut mot Essvik. Följ vägen ca 4 km tills allmän väg tar slut. Det är en nedförsbacke och sedan en skarp högerkurva och en uppförsbacke. Nere i kurvan kan man åka till vänster mot vattnet. Strax efter kommer en vägen till höger som går över ett silverfärgat rör. Åk till vändplanen och gå uppför backen. På krönet innan vägen börjar gå ner mot havet fanns det en väg lite snett åt vänster. Man följer det någorlunda upptrampade spåret över berget och halvvägs ner till stupen ovanför stranden finns det högar med sten och jord som skvallrar om var ingångarna funnits. Nere vid vattnet finns det flera igenmurade hål i berget.

Dårholmstunnlarna
De äldsta byggdes av försvarsmakten till andra världskriget tror jag och till alldeles nyligen fanns en fungerande kanon med tillhörande underjordiska utrymmen. I samband med att naturreservatet bildades murades en del av öppningarna igen. Man kommer ändå in i de flesta av rummen bl.a. ett cirkulärt rum där man satt och betjänade kanonen.
Kartor: Gula kartan Svartvik 17H:25, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X6914700 Y1582280
Vägbeskrivning:
I Kvissleby åker man av E4 österut, över bron och sedan norrut mot Essvik. Efter ca 3 km nere i backen efter Nyhamnsfabriken kommer man till Stockstrand. Vägen till Dårholmen (skyltat "Klampenborg") går ner till vänster mot vattnet. Man åker förbi småbåtshamnen fram till naturreservatets grind. Man följer vägen ca 300m och ute på fältet går en väg in till höger. Följ den ända ut på udden (ca 500m) så ligger tunnlarna bland sprängstenarna vid den lilla höjden.

Skyddsrummet, Kvissleby
Ett gammalt nedlagd skyddsrum som består av ett par rum inne i en bergknalle. Numera är ingångarna stängda av med sprängsten i samband med ett värmeverksbygge.
Kartor: Gula kartan Njurunda 17H:05, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X691140 Y158140
Vägbeskrivning:
I Kvissleby åker man av E4 österut mot bron. Direkt efter avfarten från E4 svänger man till vänster in bakom kyrkogården. En bit in på vägen går cykelbanan in till höger. Följ cykelvägen en bit så ligger bergknallen där till vänster.

Skyddsrummet, Essvik 
Ett nedlagd skyddsrum med ett rum. Inte mycket att se men man vill ju att informationen ska vara så fullständig som möjligt.
Kartor: Gula kartan Njurunda 17H:05, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: X691260 Y158240
Vägbeskrivning:
I Kvissleby åker man av E4 österut, över bron och direkt efter bron norrut mot Essvik. Fortsätt ca 1,5 km tills Kents Bilgummi dyker upp på höger sida. Omedelbart norr om verkstadshuset går en väg in mot berget. Ingången är rakt fram.

Grevensbäckstunneln
Ligger i Fridhemsparken mellan Jakobsdalsgatan och Rosenborgsgatan. Ingången är nere vid Björneborgsgatan. Man får flytta lite på ett galler. Tunneln går ner under bangården och jag tror den mynnar vid golfranchen, eller vad det där fåneriet kallas, nere vid hamnen. Vid mynningen har tunneln slammats igen av sand så det är inte så enkelt att komma in, snarare en utmaning.

En underjordisk bäck i Bergsåker
På västra sidan om bron över timmervägen ner mot sjön finns ett rör med en diameter på kanske 2 meter. Jag har inte varit in där men på sommaren är vattennivån vanligtvis låg så det räcker gott med vanliga gummistövlar om man vill gå torrskodd.

Järnvägstunnel vid Fläsian
Dagvattentunnel för avvattning av banvallen.
Position: 691749 158090
Vägbeskrivning:
Ovanför E4 vid badstranden i Fläsian finns en stuguthyrare som skyltar intill E4:an. Följ järnvägen norrut från övergången vid det första huset. Efter 150 meter borde man hitta tunneln.

Militäranläggning, Fläsian
En nedlagd förläggning inne i berget. Uppgiften var att spärra av E4 och järnvägen med betonghinder. Numera är hindren borta och man har lagt lite sprängsten och betong framför stora ingången. Jag inbillar mig att det möjligen ska gå att krypa in mellan stenblocken om man är liten och vig.
Kartor: Gula kartan Njurunda 17H:05, Gröna kartan Sundsvall 17H SO
Position: 691775 158094
Vägbeskrivning:
Vet du var betonghindren på Fläsian fanns så är det rakt ovanför inne i bergknallen. Betongklumparna är avkapade i jämnhöjd med marken så man kan se dom som betongplattformar uppe vid järnvägen.

Militäranläggningen på Vapelnäs
En gammal befästning från andra världskrigets dagar. Ligger en liten bit ovanför E4 på Vapelnäs med utsikt över Sundsvallsbukten och Stockviksverkens gamla avfallstipp. Numera igenbommad.
Position: 691390 158095
Vägbeskrivning:
Enklast är att ta sig till planen som ligger längst upp ovanför villaområdet på övre Vapelnäs.Därifrån går det en bilväg ända fram. Den finns inte med på de kartor jag har. Den var väl lite hemlig förr.

Hans Wikberg 1999-2000

2 kommentarer:

  1. Hej. Hittade denna sida och jag å en polare. Följde en och fann stället.
    Men vissa är lite svårare att förstå som den vid fläsian hittade vi inte.
    De jag undrar mest är där de står
    POSITION: är de kordinaterna dit?
    MvH Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är telefonnumret till MUST Sundsvall.

      Radera