fredag 28 juni 2013

Fabriksruinen Essvik.

Jag har funderat länge på ett besök men när det väl var dags svek nerverna. Jag hittade ganska snabbt en hålighet som verkade leda ner i underjorden. Problemet är att till skillnad från naturliga grottor som legat till sig i tusentals år så pratar vi decennier här. Det rasar betongblock om man rör oförsiktigt i "taket". Enda gången jag saknat hjälmen faktiskt. Jag vände efter cirka en meter men hann lysa neråt tillräckligt för att ana spännande håligheter som bara ligger och väntar. Om jag minns rätt från min barndom borde det röra sig om metervis med betongblock som ligger huller om buller efter en sprängning i slutet av sjuttiotalet. Efteråt körde rivningsfirman lite med en vält på ytan för att platta till. Det ser jämt och fint ut på ytan men jag är övertygad om att det finns hela gångsystem längre ner. Man kan inte riva ett massakokeri som säkert var 50 meter högt utan att det blir en rejäl stenhög.

Ihålighet i rivningsmassorna: X691232 Y158231 (utan SA)
Rörschakt: X691248 Y158228

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar